Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hukum Mengorat


Listen ! Hukum memberi salam adalah sunat,tapi hukum jawab salam adalah wajib. Walaupun memberi salam adalah sunat, tetapi ganjarannya lebih banyak daripada menjawab salam.

Pasti ramai yang tidak tahu ada 5 situasi yang tak mewajibkan kita menjawab salam.

1. Apabila kita yakin yangg memberi salam itu adalah bukan orang beragama Islam, kalau nak jawab jugak sekadar jawab "Wa'alaikum" sahaja.

2. Apabila sesuatu majlis atau upacara mendahului percakapan lain, kemudian baru memberi salam.

3. Apabila orang memberi salam ketika kita dalam bilik air

4. Apabila imam memberi salam ketika akhir solat jemaah.

5.Apabila salam dipersendakan seperti remaja pada masa kini ketika mengorat perempuan "Assalamua'laikum~tak jawab dosa~"

-Ustaz Abu Hasan Din Al Hafiz-




p/s : baru balik dari Jitra. Salam maghrib jangan lupe solat ye dah lewat nie


Terima Kasih Kerana Membaca . Saya Sayang Anda :)

5 comments:

  1. yang anak muda sekarang main-main bagi salam gitu, sangat tak suka. macam xda modal lain. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju, ada maksud tersirat sebenarnya daripada ungkapan salam yang diberi itu

      Delete
  2. Replies
    1. biasalah kita sebagai perempuan tak lari dari situasi ini

      Delete
  3. Hurmm.. ada juga yg cuma sebut 'samekom'. Biasanye akak tak jawab salam tu. Susah sgt ke nak beri salam dengan betul. Manusia ni bermacam ragam. Alaahaai..

    ReplyDelete